Met het wedstrijdelement heb ik altijd iets gehad. Het gaf me als kind al een goed gevoel ergens de beste in te zijn. Zo startte ik al vroeg met wedstrijdzwemmen. Als volwassene begon ik met roeien en theatersport en heb ik nog steeds de drang om beter en beter te worden. Al heb ik de ambitie om wedstrijd te gaan roeien, na de komst van mijn 2 kinderen wel laten varen.
De eerste jaren van mijn carrière bij Randstad kwam ik terecht in een hardwerkend en gedreven team. We vonden elkaar helemaal in het werk. Alle 3 hadden we verantwoordelijkheidsgevoel, drang naar perfectie en goed willen presteren. Toen er bij ons onderdeel een challenge werd uitgezet, waarbij het best presterende team een etentje verzorgd door de directeur kon winnen, was dat natuurlijk voor ons!
We gingen er vol voor, het voelde top. We bleven steeds vaker iets langer doorwerken om zonder telefoon ongestoord alles perfect te kunnen afronden. Onze manager zagen we nauwelijks. Die vond dat we het goed deden en had zijn focus op een ander team dat niet lekker liep. En we wonnen de challenge! Dat gaf een supergoed gevoel als team.
Keerzijde van de medaille
De werkwijze van lange dagen en streven naar perfectie, de beste blijven, het bleef ons patroon. We waren het van elkaar gewend. Ziek melden deden we nooit, we gingen gewoon door. Je laat je collega’s immers niet vallen. Toen er dat jaar erna een nieuw plansysteem kwam en ik voor het pilotteam hiervan werd gevraagd ging het mis. De pilot kwam bovenop het dagelijkse werk. Ik raakte oververmoeid. Ik kon niets meer en moest een aantal weken thuis blijven. Daarna ben ik 1 dag minder gaan werken en naar een ander team overgegaan. Dit om weer balans in mijn energie te krijgen en mijn grenzen te herstellen. Kortom: teveel drive hebben is ook niet goed.
Dus ben je leidinggevende van een gedreven goedlopend team? Koester dat team! Zorg dat je je medewerkers wel in de gaten houdt. Toets of de werkdruk nog gezond is voor iedereen of er ook voldoende (mentale) pauze wordt gehouden. Heeft iedereen nog dezelfde ambities? Hoe is het thuis?
En denk je: ik zal ze motiveren om nog net een tandje harder te lopen om boven een bepaalde target uit te komen? Bedenk je dan eerst twee keer. Wees bewust dat dat ene zetje net kan leiden tot een ongezonde overdrive. Dan heb je misschien wel kortstondig je gewenste resultaat, maar je riskeert een lang traject met oververmoeide medewerkers tot misschien zelfs burn-out of talent dat weg gaat.