Nieuw talent behouden

Een paar maanden terug heb ik een aantal nieuwe medewerkers en jong talent gevraagd naar hun ervaringen en grootste uitdagingen, tijdens het eerste half jaar bij hun nieuwe werkgever.

Wist je dat naast het vinden van hun weg binnen een grote organisatie, weinig contact met hun leidinggevende een van de meest genoemde uitdagingen was?

Dat er zelfs een drempel wordt gevoeld om om hulp te vragen, omdat de leidinggevende altijd druk is.

Daar schrik ik van. Waardering en aandacht van je leidinggevende tijdens en ook na de onboarding vind ik van onderschat belang!

3 tips voor het behouden van nieuw talent

  1. Wat je aandacht geeft groeit

Cliché wellicht, maar zo belangrijk! Om in de eerste maanden de nieuwe medewerker geregeld echt te zien, aandacht te geven. Te luisteren en zien of iemand zijn/haar weg vindt of dat het nog aan iets ontbreekt.

  1. Zorg voor vertrouwen en verbinding met het team

Wanneer iemand zich veilig voelt, zal hij/zij zich eerder uiten. Zichzelf kunnen zijn.

Wanneer iemand verbinding voelt, zal diegene zich sneller thuis voelen en gemotiveerder werken

  1. Biedt ruimte & mogelijkheden om zijn/haar talent te kunnen ontwikkelen

Niet alleen het inwerktraject en bijbehorende training, maar ook het mogen pakken van verantwoordelijkheden. 

Plan een ontwikkelgesprek na 3-4 maanden. Vraag wat je medewerker nog nodig heeft en wat hij/zij het leukste vindt om zich in te kunnen ontwikkelen.

Geef ruimte voor ontwikkeling, maar overstelp iemand niet!

En verder in het algemeen:

– zorg voor helderheid in missie/ waarden / doelen

– geef complimenten en feedback

– laat je gezicht zien!

Deel het met anderen: